En sajt om olika livsstilar

Viktigt att träna säkert

Träning är en central del i en hälsosam livsstil. Men när du tränar ska du alltid sträva efter att träna så säkert som möjligt. Exakt vad detta betyder kan ju skilja sig stort beroende på vilken träningsform eller idrott du utövar. Men det finns en hel del mer generella tips som alltid är bra att följa.

Fokusera på teknik först

Tekniken är en mycket viktig del av många olika träningsformer. Bristande teknik kan lätt leda till skador. Speciellt om du kombinerar dålig teknik med hög belastning. Att utveckla rätt teknik bör därför alltid vara din första fokus när du börjar träna något nytt. Håll dig till väldigt låg belastning i början medan du tränar upp tekniken. Gradvis kan du sedan öka belastningen tills du når den punkt då du faktiskt börjar testa dina gränser.

Var försiktig med tidigare skador

Att skada sig är tyvärr en del av att träna regelbundet. Medan du kan ta en mängd olika försiktighetsåtgärder kan du aldrig helt eliminera risken för skador. Och har du en skada måste du alltid hålla den i åtanke när du sedan återgår till träningen. Beroende på skadans natur kan det kanske vara klokt att använda ett extra skydd av något slag. Och tänk dessutom på att alltid sänka belastningen som du bygger upp kroppsdelen igen.

Värm alltid upp innan

Inför ett träningspass ska du alltid se till att vara varm och mjuk i kroppen innan du tränar på din maxnivå eller i närheten av den. Uppvärmningen är därför något du aldrig ska hoppa över. Detta hjälper till att få igång blodcirkulationen och ser till att musklerna är syresatta och därmed redo att prestera när du börjar träna på allvar. Uppvärmningen kan se ut på många olika vis, men du ska fokusera på att värma upp de muskler och leder som du sedan ska träna.