En sajt om olika livsstilar

Vardagsmotion

Allt oftare är vi stillasittande i vår vardag. Fler och fler jobb är mindre fysiskt krävande och stillasittande arbete har blivit vanligt. När vi sedan kommer hem sitter vi stilla och varken tid eller ork finns för att aktiveras.

Genom att införa en del vardagsmotion i livet aktiverar du kroppens motor och systemet sätter igång. När blodcirkulationen ökar tar cellerna upp mera syre som gör det enklare för kroppen att ta hand om stresshormoner och blodfetter till exempel. Man kan säga att motion är som kroppens egna medicin, då blodsockernivån sjunker och stabiliseras, högt blodtryck motverkas liksom exempelvis typ 2-diabetes och blodproppar. För delarna är många.

Genom att få in motionen i vardagen kan du alltså förbättra din hälsa markant. Har du möjlighet kan du ta cykeln till jobbet eller skolan, välj en busshållplats längre bort så du får promenera en bit. Strunta i hissen och ta trapporna i stället och ta en extra tur för att hämta posten.

Har man svårt att få tiden att räcka ihop är lunchen en utmärkt tid att röra på sig. Ta en promenad innan du äter, så har du rört på dig en stund. Nu kanske du tillhör dom som har kort lunch och då är detta inget bra alternativ, då det är viktigt att få i sig mat också.

All uteaktivitet kan egentligen räknas in till vardagsmotionen. Klippa gräset, rensa rabatten, putsa fönster, plocka svamp eller bär och så vidare. Även att rasta hunden är motion, liksom att spela Pokémon Go.