En sajt om olika livsstilar

Mat som förlänger livet

I en sund och hälsosamlivsstil måste man inkludera rätt sorts kost. Det är så mycket som hänger på att vi verkligen äter rätt saker och vill man inte bara leva sunt utan länge finns det en del saker man borde, och ibland måste, inkludera i kosten. Här tittar vi lite snabbt på vad som egentligen är bra att äta för att få ett längre liv.

Grönsaker och frukt

Detta är ju knappast en överraskning. Vi har säkert alla hört sedan vi var små att grönsaker och frukter är väldigt nyttiga. Mängder med vitaminer och mineraler finns tillgängliga i grönsaker och en balanserad och bra diet bör innehålla en bra mängd men även en bra variation av grönt. Söker man att effektivisera detta kan man titta på vilka grönsaker som är mest mångsidiga.

Kryddstark mat

Medan kryddstark mat inte är ett måste för en hälsosam kost är det absolut något som är bra att inkludera. En mycket omfattande studie i Kina har visat att de som åt kryddstark mat i större utsträckning löpte mindre risk för både cancer och hjärtsjukdomar. Det finns en mängd olika vägar man kan gå för att göra kryddstark mat men på senare tid har populariteten av mexikansk mat stigit på många håll.

Bra fett 

Fetter är livsviktiga för oss och de kommer i både bra och dåliga former. De bästa fetterna är så kallade enkelomättade och man kan känna igen dem på att de är flytande i rumstemperatur. Detta betyder att oljor är perfekta källor till bra fetter. Försök därför att använda mer oliv- och rapsolja i matlagningen och mindre smör och margarin. Det man absolut bör undvika i största möjliga utsträckning är transfettet. Detta är tyvärr väldigt vanligt och lätt åtkomligt i dagens samhälle och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

 Tallriksmodellen

Om man vill ha ett enkelt tips på hur ma näter bra och rätt för att få i sig den näring man behöver för att må bra, hålla vikten på en hälssosam nivå och orka med dagarna så kan amn gå in på livsmedelsverket och läsa på lite om tallriksmodellen som består av tre olika delar.

  • Den första och största delen av tallriken består av rotfrukter och av grönsaker beroende på hur aktiv man är i vardagen. Sportar man mycket kan man dra ner på den biten lite och öka på av potatis-bröd-pasta istället. Är man mindre aktiv så bör man se till att halva tallriken består av grönsaker.
  • Del två är då pasta, potatis, bröd, bulgur, ris och gryner. Här är det bra att se till att ta fullkornsvarianter av de som finns och reglera storleken på denna bit efter hur aktiv du är 
  • Minsta delen är sedan tänkt till fisk, ägg och kött men även till bönor, ärter och linser (så kallade baljväxter)